Abu Bakar Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w telah bersabda :

"Akan tiba suatu zaman dimana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan)"

Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal
Friday 21 October 2011
Picture

EMAS lebih sinonim sebagai salah satu barangan perhiasan kaum hawa selain daripada berlian dan mutiara. Begitulah tahap pengetahuan saya tentang EMAS suatu ketika dahulu. Kenapa ia mahal dan berharga, saya sendiri tidak pasti pada waktu itu.

Pada waktu saya ingin bertunang dan dikehendaki membeli cincin untuk majlis pertunangan saya. Saya mendapati harga EMAS pada waktu itu adalah jauh berbeza dengan suatu ketika (kira-kira 7tahun lepas) semasa saya menemani saudara saya kekedai EMAS atas tujuan yang sama.

Keadaan ini membuatkan saya berfikir jauh dan mula mencari ilmu tentang Logam yg berwarna kuning ini. Kita banyak disajikan tentang pelaburan EMAS. Pelaburan EMAS fizikal,akaun EMAS dan banyak lagi. Tetapi saya ingin mengingatkan anda supaya berhati-hati dengan sebarang pelaburan yang menggunakan EMAS sebagai platform pelaburan mereka tanpa EMAS fizikal ditangan anda. Mereka menawarkan dividen,atau elaun yang akan diberikan pada anda atau penjualan lot-lot tertentu. Ini termasuk dalam kategori Skim Cepat Kaya dan sememangnya menunggu masa untuk disiasat oleh Security Commision dan Bank Negara Malaysia.

Berbalik kepada pelaburan EMAS. EMAS menunjukkan prestasi menakjubkan dalam 10 tahun kebelakangan ini. Percayakah anda 2010 menunjukkan peningkatan harga EMAS sebanyak 37% dan secara keseluruhan dalam tempoh 10 tahun adalah sebanyak 565%. Hebat bukan? Sila rujuk carta dibawah untuk melihat graf kenaikkan harga emas dalam tempoh 10 tahun, 5 tahun, 1 tahun , 6 bulan, dan sebulan.

Picture
Picture
Picture
Picture
Picture

Pelaburan Emas Fizikal.

Secara konsepnya, Pelaburan EMAS fizikal bermaksud anda membeli EMAS fizikal seperti barang kemas,jongkong EMAS,syiling EMAS,dinar EMAS dan sebagainya dan menyimpan seberapa lama yang boleh dan menjual pada harga yang lebih tinggi daripada harga belian bagi mengaut keuntungan daripada kenaikkan harga tersebut.

3 kategori emas fizikal iaitu:
  1. Syiling EMAS
  2. Jongkong EMAS
  3. Barang kemas
Kelebihan syiling EMAS dan jongkong EMAS ialah:
  1. Emas pelaburan yang baik
  2. Mudah dibawa
  3. Mempunyai saiz, bentuk dan berat yang standard.
  4. Mudah ditunaikan.
  5. Mempunyai perbezaan harga belian dan jualan yang rendah (dipanggil spread)
  6. Boleh digadaikan.

Kelemahan barang kemas ialah:

  1. Bukan emas pelaburan yang baik.
  2. Kos pembuatan menjadikan harga mahal
  3. Susut nilai tinggi sebanyak 25% - 40%

0 comments:

Post a Comment

HIJRAH DINAR PRICE

HIJRAH SILVER PRICE

KITCO SPOT PRICE

MALAYSIAN SPOT PRICE


ShoutMix chat widget

Shout Box

About Me

My Photo
Admin Hijrah Dinar
View my complete profile

Followers

Blog Archive

Powered by Blogger.