Abu Bakar Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w telah bersabda :

"Akan tiba suatu zaman dimana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan)"

Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal
Saturday 11 June 2011
Pelaburan atau menyimpan emas boleh menampung perbelanjaan haji dan umrah disamping dapat mengeluarkan zakat. Dengan peningkatan harga emas setiap tahun selari dengan peningkatan kos sara hidup, beli dan simpan emas adalah langkah yang terbaik bagi menampung kos perbelanjaan haji dan umrah.

masjidilharam






Graf dibawah menunjukkan carta harga emas dari tahun ke tahun (10 tahun) yang menunjukkan peningkatan harga komoditi tersebut, tanpa ragu-ragu emas adalah komoditi yang kalis inflasi (yang tiada susut nilai).
gold_10_year_o_usd














                           Fakta kenaikan harga emas : Purata 11% ; Bagi Tahun  
               2002      2003    2004   2005   2006    2007   2008 
% naik 9.50%    17.7%  10.2% 20.0% 3.40% 26.7% 12.9%USD_Line_5years_170x105
Berikut adalah fakta harga tambang haji dan umrah di Malaysia yang sentiasa mengalami kenaikan harga disebabkan kenaikan kos bahan api seperti gasoline. Tanpa fakta pun semua orang tahu bahawa kos mengerjakan haji sudah mengalami kenaikan harga yang kini hampir mencecah RM10K berbanding tahun sebelumnya dalam RM8K++.
bar3wshadowKesemua kos-kos ini boleh ditampung dengan membeli dan menyimpan emas. Emas sebagai alat atau aset pemegang nilai kekayaan yang tidak akan mengalami penyusutan nilai berbanding dengan kebanyakan komoditi yang lain yang tidak stabil malahan kita boleh lihat peningkatan harga emas setiap tahun.
zakatezakatSelepas kita membeli dan menyimpan emas, jangan kita abaikan tuntutan agama agar umatnya mengeluarkan zakat emas dan perak sekiranya kita ada menyimpan emas dan layak kena zakat adalah 85 gram/20 dinar dan cukup haul dan kadarnya adalah sebanyak 2.125 g /setengah dinar sahaja. Apa kebaikan mengeluarkan zakat? Ia akan menyuburkan lagi harta yang kita miliki…sebagaimana tanaman memerlukan baja, maka baja itu adalah zakat yang kita keluarkan dengan ikhlas dan rendah diri demi kerana Allah swt.
Keteguhan dan keutuhan nilai emas
Bagaimana duit emas ( dinar emas ) dapat mempertahankan simpanan kita ?
Katakan  kita menyimpan RM10,000 tunai dalam akaun bermula awal 2002. Selepas tiga tahun kuasa membeli anda pada akhir tahun akan berkurangan -RM681.36 atau – 6.8% selepas mengambil kira inflasi yang berlaku.
Tetapi jika kita menggunakan RM3,000 untuk membeli emas dan bakinya dalam akaun tunai, kuasa membeli kita meningkat sebanyak RM1,224.89 atau +12.2 %.
goldPowerKesimpulan
Simpanlah emas untuk pelaburan jangka panjang yang semestinya akan memberikan pulangan yang terbaik kepada pemiliknya, tiada penyesalan menyimpan emas tetapi seribu penyesalan bercampur perasaan terkilan  kerana tidak menyimpan emas.

0 comments:

Post a Comment

HIJRAH DINAR PRICE

HIJRAH SILVER PRICE

KITCO SPOT PRICE

MALAYSIAN SPOT PRICE


ShoutMix chat widget

Shout Box

About Me

My Photo
Admin Hijrah Dinar
View my complete profile

Followers

Blog Archive

Powered by Blogger.